Reklama
 
Blog | Viera Langerová

Střední Asie: opatrná renesance.

Pro představu o stavu filmové produkce ve Střední Asii příkládám starší článek z roku 2005.    Když se v roce  1998 konal v bývalém kazašském hlavním městě Almaty (bývalá Alma-Ata) s velikou pompou a za hodně peněz první filmový festival Eurasie, vzbudil v řadách místních filmařů nespokojenost. Rozpočet obrovské akce ( oblečení pro členy jury se šilo v Moskvě a hostesky měli na sobě uniformy z látky, potištěné logem festivalu) spolykal  skromné prostředky na  výrobu filmů. Naděje na druhý ročník sice živilo pár nadšenců, ale na druhý ročník jsme si museli počkat dlouhých sedum let.

Na přelomu září a října ( 26.9.-2.10.) se  tedy setkal středoazijský filmový svět podruhé. Asistovali u toho i hvězdy, které už mají svůj zenit za zády, nicméně si je většina místního publika  pamatuje: Catherine  Deneuve, Jean Claude Van Damm, Johne Savage,Ornella Mutii, Michel Placido. Tiskovky a vůbec celá jejich přítomnost na festivalu byla nutným festivalovým bonbónkem davům, které si ještě stále cestu  do kin složitě hledají.

Stepní blockbuster.

  Průlomem v této neradostné situaci by měl být historický velkofilm Kočovníci, vyrobený  v kazašsko-americké koprodukci na jehož světovou distribuci již práva zakoupila společnost Miramax za 20 milionů dolarů. Standartní blockbuster s  rozpočtem 34 mil.dolarů a herci jako Jason  Lee Scott, Mark Dacascos, Mexičani Jay Hernandez  i méně známý Kuno Becker, je příjemnou podívanou ve stylu Troje, nebo  jiných žánrových kolegů. Na jeho výtvarné stránce spolupracovali Kreka Kljakovič ( spolupracovník Emira Kusturici), Michael O´Connor ( kostýmy k Harry Potterovi )  a  nad speciálními efekty bděl  Yves  De Bono (Pearl Harbour). Mezi producenty tohoto filmu se objevuje Miloš Forman a také jméno Ivana Passera , který byl prvním režisérem z americké strany ( z kazašské Talgat Temenov). Po  problémech s financovaním i organizací natáčení  Passera nahradil ruský režisér Sergej Bodrov, jenž má za sebou čerstvé zkušenosti z natáčení podobného historického projektu Čingischán a navíc zná prostředí i  specifiku „lidských zdrojů“.Svůj debut kdysi natáčel v Kazachstánu.

Reklama

    Celý projekt vznikl pod záštitou prezidenta Kazachstánu Nursultana Nazarbajeva.Hosté a diváci festivalu se ho nakonec v Paláci republiky, kde probíhalo zahájení nedočkali, oslovuje je ovšem v úvodě filmu.  S ohledem na skoré prezidentské volby si lepší kampaň  nemůže přát žádný politik. 

   Film je situován do 18. století, kdy  turkické kmeny, organizované v jednotlivých chanátech, trpěli ničivými nájezdy mongolsko-čínskych Džungarů. Na tomto historickém pozadí se rozvíjí příběh chánova syna Mansura (Kuno Becker). Mudrc Oraz ( Jason Scott Lee) ho zachrání před džungarským přepadovým oddílem na čele s Šaryšem ( Mark Dacascos), který hledá novonarozené dítě urozeného původu. Šaman předpověděl džungarskému chánu  Galdan-Cerenu smrt z rukou mladého Kazacha, jenž se mu postaví na odpor a posléze sjednotí všechny chanáty do neporazitelné, mocné říše. Příběh nevyhnutně doprovází milostná zápletka: Mansura, budoucího chána Ablaje vychovává Oraz tajně, nikdo neví, že je to syn chána Abulchaira .  Mladý Mansur vyrůstá v odvážneho bojovníka  ve skupince svých rovesníků a spolu se svým najlepším přítelem Jeraly (Jay Hernandéz) sdílejí lásku ke krásné Gauchar. Do této role obsadili režiséři filmu mladou vycházející hvězdu Ajanat Esmagambetovou, studentku almatinske university. Bouřlivá reakce sálu i jednotlivců, dala tvůrcům na vědomí, že záměr vyrobit kromě velkofilmu i vkusný balíček patriotistických emocí se povedl.

Boj o tromfy.

     Do soutěže byl kromě Slunce Alexandra Sokurova a nejnovějšího hitu Kiry Muratovové  Ladič, filmů s pestrým festivalovým pasem, zařazen i film Iránce Mohsena Machmalbafa ( Gabbeh, Kandahár) Láska, natočený v Tádžikistanu. Po Afganistanu zamířil mistr do Střední Asie, kromě Tádžikistánu objezdil  i Kyrgystán a zkoumal možnosti spolupráce. Momentálně dokončuje svůj nový filmový projekt v Indii. Láska ( distribuční název filmu na  Západě bude Sex a filozofie) je experimentem zkoušejícím složit dohromady něco medzi filozofickým traktátem nad podobami a osudy lásky a poezií, inspirovanou  společným tádžicko-perským dědictvým. S mírnou a laskavou ironií vypráví příběh  jistého Džona, mistra tance a básnika, který přilétá do Dušanbe jako jediný pasažér letadla a navazuje vztah s jeho mladou letuškou. Shromažďuje všechny své místní lásky a se stopkama v rukou měří minuty štěstí  a přemýšlí o lásce.

    Brát  vážně tuto hru s obrazy asi cizinec s dostatečnou znalostí středoazijského emploi, nemůže. Staví v mnohém na místním kýči, nepříliš vzdáleném od jeho sovětských podob, pateticko oduševnělém vztahu ke všemu, co považuje za hezké a luxusní. Zní hudba ze starého gramofonu, objevuje se letuška s růží v zubech, dokonalá manikúra pózuje na skleničce se šampanským… Pak se vypelíchaný tanecmistr vznáší mezi děvčaty v černých dresech s háčkovanými šátky kolem beder a  tváří se sentimentálně. Noblesní romantika, uprostřed  ubohých domků, kde každý žije jak se dá. V každém případě v mnohém toto metaforické dílko vystihuje specifickou směs  dojmů ze zvláštního světa, namíchaného z těch nejrůznejších vlyvů.Jury na čele s řeckým režisérem Theo Angelopulosem, který  měl stejnou roli i na MFF v Montrealu, se rozhodla udělit Hlavní cenu Ladiči Kiry Muratovové  a Cenu za režii Slunci Alexandra Sokurova. Cenu poroty obdržel film gruzínskeho režiséra Levana  Zakareišviliho Tbilisi-Tbilisi, mračná mozaika hlavního města a jeho obyvatel z posledních let.

Středoazijské panorama.

    Představení každé z kinematografií SA několika filmama a  odpolední diskusí  nabídlo možnost udělat si obraz  o situaci, ve které se nachází. Jednoznačně nejstabilnější je situace v kazašské kinematografii, kde se formuje nejenom standartní model produkce, od velkofilmů k autorským dílům, tvorbě pro děti, hudebním  a animovaným filmům.  Téměř 15 let po rozpadu  Sovětského svazu a různým koketerím s Tureckem, Čínou a  Iránem, je zejména v kultuře nejsilnějším zrcadlem, podle kterého se měří téměř vše, Rusko. Vedou se diskuse o tom, jak se tam povedlo vytvořit model producentského filmu, s konečnou platností katapultujícího na vrchní místa ratingů návštěvnosti domácí filmy. Kazachstánu zatím víc pomáhají koprodukce, než výlučně vlastní zdroje a mnoho ze známých kazašských režisérů  se dnes pohybuje spíš v Americe a Evropě, než doma.

   Kyrgyští filmaři se intenzivně snaží vybudovat struktury, potřebné k produkci filmů  a zatím tedy točí v poloprofesionálních podmínkach zejména mladí s docela zajímavými výsledky. Kyrgyzským hitem z minulého roku se stal film Ernesta Abdyžaparova Saratan, který se v rámci soutěžní sekce Na východ od západu promítal letos i v Karlových Varech. Postava  kyrgyzského filmu číslo jedna Aktan Abdykalykov (Beškempir, Opice) zatím schání peníze na nový projekt.Uzbekistán představil v soutěži nový film Jusufa  Razykova Pastýř, lyrický příběh ze současné vesnice o složitých vztazích jeho obyvatel postavených před rozhodnutí zůstat nebo odejít za lepším životem. Uzbecký film je plně v moci státu a jeho finančních zdrojů, i když prezident Karimov slíbil v jeho rozvoji účinnou pomoc.

   Tádžický film je podle slov domácích filmových kritiků rozerván na dvě části- domácí a emigrační, vzdalující se od měnící se reality. Jeho dva nejznámější tvůrci – Bachtiar Chudojnazarov a Džamšed  Usmonov žijí v Německu a Francii. Točí se zejména na video. I když program sliboval i turkménskou delegaci , Turkméni nakonec nepřijeli. Zastupoval je režisér Chodžakuli  Narliev , tvůrce kdysi slavného filmu Nevěsta. Přijel ovšem  z Moskvy, kde žije a pracuje.

  Závislost kinematografií od rozvoje ekonomiky, je na středoazijském příkladu víc než   jasná. Kazachstán prodělává díky ropě a zemnímu plynu ekonomický vzestup, což také znamená více filmů a více kin. Je tady navíc step s dramatickou kočovnickou historií, kulisa jako stvořená pro nový akční žánr. Přítomnost hollywoodských producentů  možná skutečně není náhodnou. Kromě přírody  láká taky dostatek levných profesionálů  a obrovské filmové studio, vstávajíci z popela. Jestli se skutečně stane novým středoazijským honkongem, jak předpovídají někteří odborníci ,  rádi uvidíme.